Калинівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів

П`ятниця, 10.05.2024, 10:33

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог файлів | Реєстрація | Вхід

Головна » Файли » Предмети » Географія

Географія Миколаївської області
[ Викачати з сервера (211.5 Kb) ] 07.04.2015, 10:06

Відділ освіти, молоді та спорту

Єланецької райдержадміністрації

Калинівська ЗОШ І – ІІІст.

 

Географія Миколаївської області

 

 

                

                  Смиченко Л.Д.

                            вчитель географії

                                           Калинівської ЗОШ І- ІІІст.

                                  Єланецького району

                                                       Миколаївської області

Калинівка 2015

Географічна характеристика Миколаївської області

Урок №1

Географічне положення . Природні умови і  ресурсі.

Мета  навчальна: сформувати уявлення про географічне положення області в межах України та відносно сусідніх держав: систематизувати основні риси природних умов  області( рельєфу, клімату, ландшафтів, природних процесів тощо);

розвивальна:Закріпити вміння і навички працювати з картою; розвивати аналітичне мислення і творчий підхід до засвоєння матеріалу;

 розвивати творче мислення учнів, вміння працювати з додатковою літературою, закріпити навички роботи учнів з картографічним та статистичним  матеріалом;

виховна: виховувати патріотизм, життєві компетентності , економічний та екологічний тип мислення;

Обладнання: настінні фізичні та політико - адміністративного устрою карти України і своєї області, атласи, робочі зошити, мультимедійна установка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:фізична карта України, атлас Миколаївської області,карта Миколаївської області, довідники.

Тип уроку : комбінований.

                                        Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Прийом «Приваблива мета»

Обрамлені розкішними лісосмугами широкополі лани, неозорі поля золотавої пшениці , соняшнику, кукурудзи , багаторічних трав. Біжать в далину вежі високовольтних ліній, каналів, трубопроводів , автострад, по яких нескінченним потоком рухається велика кількість різноманітної техніки. Неквапливі , тихоплинні степові річки, долини яких уквітчані рунами пахучих трав. Де – не – де зустрічаються невеликі  гаї, чагарники , чепурні села у вишневих , яблуневих садках. Пахуче солодке повітря степу і солоне морське – під південним небом. Такий вигляд мають степові простори на правобережжі України. Це твій рідний край – твоя Миколаївщина.

ІІІ. Оголошення  , представлення теми  та очікуваних навчальних результатів.

Будьте уважними , активно пізнавайте і аналізуйте нове, самостійно встановлюйте зв’язки відомого з невідомим, не бійтеся помилитися , самостійно формулюйте висновки.

 Скучив за степом, скучив за лугом,

Скучив за ставом, скучив за гаєм,

   Скучив за сином, скучив за другом,

   Скучив за матір’ю, за рідним краєм!

                                                                                                   В. Стус

Бесіда

Що ви відчули? Як ви розумієте рядки цього вірша?Чи потрібні вам знання про свою область? (Учні позначають у зошити – та к ; ні; і так ; і ні).

Вивчення теми « Географія своєї області» дозволить вам :

1)застосувати отримані знання з уже вивчених тем;

2) краще пізнати неповторність та красу рідного краю.

Після цього уроку ви зможете:

Визначати географічне положення своєї області (за планом),порівнювати положення своєї області з іншими;оцінювати економіко – географічне положення Миколаївщини, його вплив на господарську спеціалізацію;

 Характеризувати природні умови , ресурси свого краю.

ІV .Інтерактивна частина уроку

»Асоціативний кущ»

                                                       Миколаївська область

Які асоціації викликає це поняття?

1.Географічне положення, межі, розміри області.

Прийом « Коло ідей»

Демонструються кадри презентації « Миколаївщина сьогодні»

Прийом « Мозковий штурм»

Учні користуючись базовими знаннями, визначають ,  особливості географічного положення області, за яким планом можна давати характеристику географічного положення області.

Учні висувають свої ідеї щодо   особливостей географічного положення області( південь України, басейн Південного Бугу,наявність виходу до Чорного та Азовського морів, які утворюють лимани , кордони  з економічно  розвиненими областями тощо).

Прийом « Картографічний  практикум». Робота з атласами України та Миколаївської області.

Положення в Україні

а) В який частині України лежить область?

б) З якими адміністративними одиницями межує?

в)Користуючись картою та статичними матеріалом в атласі , назвіть площу області,порівняйте з деякими країнами світу,  кількість населення та порівняйте з іншими областями України, протяжність території області,визначити максимальну  протяжність область з півночі на південь( 195 км) та  з заходу на  схід( 204 км), визначте між якими координатами розташована область( 46 30 і 4815 північної широти та 3015 і 33 05 східної довготи).

 

 Прийом «Картографічний практикум».

На картосхемі  Миколаївської області підпишіть назви сусідніх областей за допомогою карт атласу України та Миколаївської області.

 

2.Рельєф, природні умови, корисні копалини

Прийом « Шкала думок»

Робота з картами атласів України та області.

а)Положення відносно геотектонічних структур

Назвіть основні тектонічні структури , у межах яких розташована територія області?

 Український щит( нижньопротерозойська складчастість),

Причорноморська западина, яка є зануреним південним схилом Східноєвропейської платформи.

б)Положення по відношенню до великих форм рельєфу.

Якими формами рельєфу характеризується територія області?

Причорноморська  низовина, на півночі відроги Придніпровської і Подільскої височин.

Висновок:

Учитель. Територія Миколаївської області має загальний похил від північного заходу до південного сходу і до долини Південного Бугу. Абсолютна висота території області складає 86,7 м. На північний схід від села Ганнівки Братського району реєструється максимальна відмітка над рівнем моря – 255,6 м. Мінімальні відмітки в пониззі долини Тилігульського лиману  і в районі Аджигольської коси – мінус 0,4 м.

Корисні копалини

Робота з  картами атласу. Повідомлення учня.

Мінерально – сировинн ресурси на території області представлені значними запасами будівельних матеріалів. Велике запаси різнобарвних гранітів, що відзначаються широкою гамою кольорів і високими декоративними якостями,з них виготовляються декоративно – оздоблювальні вироби. Розвідані запаси гранітів досягають 20 млн. куб метрів, що становить 10% запасів України.

З інших будівельних матеріалів домінують запаси будівельного каміння, запаси сировини для виробництва цементу .

Промислове значення мають поклади вапняків, гнейсів, кварцових пісків,глини для виробництва вапна . цегли, шляхових матеріалів тощо.

На території розвідані поклади кобальто – нікелевих руд, мінеральної води, лікувальної грязі.

3.Клімат області.

Повідомлення учня « Клімат»

Клімат помірно – континентальний з м’ягкою малосніжною зимою і жарким посушливим літом. Пересічна температура січня - - 4,5 С, липня +23 С. Річна кількість опадів коливається від 330 мм на півдні до 450 мм на півночі області. Висота снігового покрову 9 – 11 см.

Робота з картами атласу (абсолютний максимум, абсолютний мінімум, переважний напрям вітрів).

Вправа « Логічний ланцюжок»

Широта --------температура ------тиск ------- опади ----- вітри

Дискусія

Чи сприяють кліматичні умови нашої області життєдіяльності людей?

4. Поверхневі води.

Прийом « снігова грудка»

Південний Буг, Гнилий Еланець, Синюха, Кодима, Інгул,Інгулец, Громоклія.

Слово ---- речення ------питання ---- відповідь

5 .Грунти, рослинний світ, тваринний світ. Несприятливі природні процеси та явища.

Робота з атласом

Назвіть типи грунтів , що знаходяться на території області, визначте їх родючість, тваринний та рослинний світ області,заповідні території та об’єкти,  де охороняють та відновлюють природну рослинність.

Учитель: основними несприятливими природними процесами та явищами на території області є утворення зсувів, ярів, ерозія грунтів, картування. Трапляються  і негаразди погоди – весняні заморозки , зливи, град, пилові бурі, посухи. Для запобігання несприятливим природним процесам і явищам передбачається охорона земель, вод, атмосферного повітря.

Робота з атласом області.

  1. Які заходи відображені на карті «Природоохоронна діяльність»
  2. Головні проблеми раціонального використання природних умов та ресурсів області.
  3.  Які антропогенні форми нашої області ви  можете назвати?

V.  Підбиття підсумків, оцінювання результатів

Прийом « Мікрофон»

1.Чому вивчення природи будь  - якої території починають з вивчення її географічного положення?

2.Яке економіко – географічне положення Миколаївської області?

3. У межах яких великих форм рельєфу розташована область?

4.Які типи , форми рельєфу поширені на території області?

5.На які корисні копалини багата область?

Рефлексія.

Чи виконали ми основну мету нашого уроку – розвивати самостійно – пошукову діяльність?( Учні позначають у зошиті – так, і так, ні, і ні.)

 

 

VІ. Підсумок роботи

 

Прийом « Роблю висновок»

Область  має вигідне географічне положення: вихід до Чорного моря; близькість до великих промислових центрів ; розвинена транспортна система;портове господарство, економічне вигідні схеми руху вантажних потоків;сприятливі природно – кліматичні умови та природні рекреаційні ресурси;грунтові та  агро-кліматичні  умови сприятливі для розвитку багатогалузевого  сільського господарства.

VІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити конспект уроку

2.Підготувати кросворди на тему « Географічне положення Миколаївщини».

3. Випереджальне завдання для окремих учнів

 

 

 

 

 

Урок №2

 Населення і трудові ресурси Миколаївської  області. Топоніми своєї місцевості.

Мета навчальна: сформувати уявлення про особливості населення його розміщення , про трудові ресурси Миколаївської області; показати вплив населення на формування господарського комплексу області ; закріпити матеріал про причини , що впливають на темпи народжуваності та вікову структуру населення;

розвивальна: удосконалювати навички  самостійної роботи з статистичними та картографічним  матеріалом і , систематизувати та узагальнювати навчальний матеріал, вміння формулювати висновки; складати діаграми;

навчальна: виховувати почуття гордості за свою малу батьківщину, толерантне ставлення до оточуючих;

Обладнання: фізична карта України, атлас Миколаївської області, статистичні матеріали.

Тип уроку : комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент

Налаштування на урок

Будь уважним!

Не бійся помилитися!

Висловлюй свою думку!

 Слухай і чуй!

Самостійно роби висновки!

ІІ Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

1.Розгадування кросвордів виготовлених учнями.

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Подивиться , будь ласка , на дошку де записані такі слова:Демографія, депопуляція, народжуваність, смертність, міграція, еміграція, міграція                                                                                                                                          Прийом « Відтермінована відгадка».

Хто з вас може пояснити значення цих слів? (можна скористатися словником). З чим пов’язані всі ці поняття?Хто з вас здогадався, яку тему ми сьогодні будемо вивчати

Прийом « Очікування»

Кожен учень записує на листочку « Дерева пізнання» свої побажання , озвучує їх.

ІV.Оголошення представленої  теми та очікування навчальних результатів.

Прийом « Сформулюй мету».

Як ви вважаєте , чи потрібно вивчати нас цю тему?. Чому?Скориставшись формулою» Сьогоднішній урок навчить мене …» учні висловлюють , якою , на їхню думку , є мета уроку..

 Вчитель. Основа кожної  держави – це населення , люди ,які є її громадянами. Нормальний розвиток  держави неможливий без достатньої кількості населення, його праце ресурсного та інтелектуального потенціалу, виробничої і духовної культури. Тому сьогодні на уроці ми обговорюємо питання населення України.

За умови успішної роботи  на уроці на кінець заняття ви зможете :                                          Назвати кількість населення Миколаївщини;                                                                          Пояснити причини зменшення кількості населення;                                       Характеризувати віковий та статевий  склад населення;  

 

 

 

V. Надання необхідної інформації

                                             Погибнеш,зникнеш, Україно,

                                              Не стане знаку на землі….

                                                                      ( Т. Шевченко)

Що відбувається з населенням області.? Чи  справджуються слова Великого Кобзаря у ХХІ столітті? Можливо ці слова не стосуються сучасного періоду?     Розповідь учителя( міні – лекція)  

За кількістю населення наша область посідає 18 місце в Україні. За даними Всеукраїнського перепису 2001 року кількість населення Миколаївської області складала 1 млн.265 тис. чол. На 1 жовтня 2009 року кількість населення області складає 1 млн. 191 тис чол. Показники кількості населення постійно зменшуються , як і в цілому по Україні

 Аналіз карт населення атласу області

1Динаміка чисельності населення

2Національний склад

 Випереджальне завдання :

1. Природний рух населення  села Калинівки» Аналіз карт населення атласу області

2.Побудова діаграм зміни кількості населення області, села Калинівка.

VІ.Інтерактивна  вправа

Прийом « Інтелектуальна розминка»

1. Згадайте причини негативних темпів відтворення населення  України.

2. Чи можна вважати дані причини характерними для нашої області?

Робота  з картою атласу України

Учитель.      За середньою густотою, населення Миколаївщини значно поступається загальноукраїнським показникам. На кожний квадратний кілометр території області припадає 51 особа. Найгустіше заселені міста обласного підпорядкування, де цей показник дорівнює у м. Первомайську 2797 осіб/ км², у м. Миколаєві 1979 осіб/ км². особливо низький цей показник у Березнегуватському , Єланецькому та Казанківському районах – по 18 осіб / км². Найгустіше заселені Кривоозерський та Снігурівський райони, де цей показник становить 35 осіб / км², а в Жовтневому досягає 37 осіб/ км².

Завдання. Визначте причини таких показників густоти населення в нашому краї.

Давайте пригадаємо історію заселення цієї території. Слово має історик – краєзнавець.

Історична довідка

Учень. Своєрідна і насичена подіями історія степового Причорномор'я. Як свідчать археологічні розкоп­ки, ще 15 тисяч років тому на території нашого краю жили люди. З початку першого тисячоліття до нашої ери, змінюючи або витісняючи одне од­ного, на берегах Чорного моря селилися племена землеобробної трипільської культури, кімме­рійці, скіфи, сармати, греки. Залишки цих посе­лень та пам'ятки культур збереглися до наших часів. Найвідомішою   з них є Ольвія - колишнє ан­тичне місто-держава, засноване ще в VI столітті до нашої ери.

Протягом перших століть нашої ери ці місця по­ступово заселяли слов'янські племена, а з кінця X століття територія нинішньої Миколаївщини увійшла до складу Київської Русі. До речі, саме по Дніпровсько-Бузькому лиману проходив знаме­нитий торговельний шлях «з варягів у греки». І важливим пунктом на цьому шляху був острів Березань.

Багато чужинців зазіхали на Прибузький край - орди печенігів, половців, монголо-татар, а також литовці, кримські татари, турки спустошували йо­го землі. І ставали у Дикому полі проти них ко­зацькі паланки - тогочасні сторожові прикор­донні застави. Достеменно відоме місце, де зна­ходився легендарний Запорізький Гард, форпост українського козацтва на півдні України. З кінця XVII століття господарський розвиток території пов'язаний з утворенням Запорізької Січі. За­порізькі та прибузькі козаки, не рахуючись з тися­чами небезпек, вперто просувалися до моря, за­сновуючи острівці хліборобської культури. Степ, на який з півночі тиснула багата хліборобська культура, був просто приречений поєднатися з морем. І це сталося після російсько-турецьких війн.

Подальша історія краю пов'язана з виходом Росії до Чорного моря і освоєнням причорноморських степів. У 1789 році в гирлі річки Інгул розпочалося будівництво верфі, а вже через рік тут виникло містечко, назване Миколаєвом - на честь взяття Очакова, що відбулося в день святого Миколая, покровителя моряків. Вже на початку XIX століття Миколаїв став центром Миколаївської губернії. Увійшовши до складу Російської імперії, наш край одразу визначився в своїй спеціалізації. Колонізований степ перетворився на хлібні закрома, а місто над Південним Бугом стало центром суднобудування. В XIX столітті Росія експортувала мільйони пудів хліба. Левова частка цього хліба вирощувалася в наших краях -  в Причорномор’ї,  колишньому дикому полі. А возили його закордон, зокрема, і на судах, що сходили з Миколаївських стапелів. І тому можна сказати, кораблі і хліб, степ і море - головні ознаки Миколаївщини.

 Статевий склад населення

Учитель. Статева структура населення області показує, що жіноче населення складає 54%, а чоловіче –  46%.

Чому державі  потрібно знати статеву структуру населення?

Коли виникла диспропорція між кількістю  чоловіків і жінок?

Завдання.

1.     Дайте визначення поняття „старіння нації”?

2.     Проаналізуйте дані таблиці „Вікова структура населення Миколаївщини”, зробіть висновок про тенденцію, що спостерігається.

 

 

 

 

,

 

Таблиця                 Вікова структура населення Миколаївської області

 

Вік

 

Кількість постійного населення

(тис. осіб)

У % до підсумку

2001 рік

У % до підсумку

1989 рік

Молодший за працездатний

237,1

18,8 %

24,4 %

Працездатний

743,0

58,8 %

56,1 %

Старший за працездатний

282,4

22,4 %

19,5 %

 (

Вчитель. Як бачимо, у віковій структурі населення збільшується частка людей перед пенсійного і  пенсійного віку. Зменшення частки дітей у загальній кількості населення поряд із суттєвим підвищенням частки осіб у віці, старшому за працездатний, значно ускладнюють демографічну ситуацію в нашому регіоні і зумовлюють наростаюче „старіння нації”.       

Національний склад населення області

Аналіз карти атласу.

 Вчитель.     Національний склад населення області є ще од­ним плюсом для розвитку взаємовигідних зв'язків з багатьма державами, особливо сусідніми. В Миколаївській області живе понад 100 націо­нальностей. Переважну кількість населення скла­дають українці - понад 81% Друге місце за чисельністю посідають росіяни – 14%. Досить компактно проживають молдовани, болгари та греки. Своєрідний склад населення області дає додат­кові стимули і можливості для розвитку зв'язків, співробітництва, створення спільних підприємств з Росією, Болгарією, Молдовою, Греції.

Українську мову вважають рідною 69 % мешканців регіону, російську мову визначили як рідну – 29% населення.

 

Учитель. Для трудових ресурсів Миколаївської області характерний високий рівень освіти. Цей показник складає 751,3 тисячі осіб, що перевищує відповідний показник перепису населення 1989 року на 17,6 %.

 Завдання. 1.Висловіть свою думку щодо трудових ресурсів та зайнятості населення області.

2.Шляхи вирішення проблеми безробіття( радікальніа реформа власності, впровадження нових технологій, інвестиційна політика, раціональне використання трудових ресурсів..)

Міста області

І.Адміністративно область поділена на 19 районів. В області налічується 5 міст обласного підпоряд­кування (Миколаїв, Первомайськ, Южноукраїнськ, Вознесенськ, Очаків), 4 міста районного підпорядкування, 20 селищ міського типу та понад 919 сіл. Більшість населення, 66%, мешкає в міських по­селеннях, 34% - в сільських. Майже 60% міського населення меш­кає в Миколаєві — адміністративному, промисло­вому та культурному центрі області.

 Топоніми  своєї місцевості

Випереджальне завдання.

Вправа « Топонімічний вернісаж»

(випереджальне завдання)

Повідомлення про походження назв поселень області

Від назви рослин:

Від назви тварин:

Від особливостей рельєфу:

Від водних об’єктів:

Від назв місцевих річок:

Від імен:

Від розвитку промислів:

Видатні  постаті Миколаївщини

Презентація досліджень

 

 

VІІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Прийом « Проблемне питання»

Якими є причини високого рівня освіти трудових ресурсів у Миколаївській області  ?

- Які галузі господарства вигідно розвивати в області з урахуванням особливостей трудових ресурсів

Висновок. Область має значні трудові ресурси , що визначаються високою кваліфікацією і професійними навичками. Це сприяє  розвитку в області наукоємних і трудомістких галузей господарства. Високий рівень урбанізації сприяє розвитку промислових виробництв. Для  області характерний процес « старіння нації» , вирішення потребують проблеми безробіття та зайнятості населення.

VІІІ .Підсумок уроку

Прийом «  Дерево пізнання «

Написати на стікерах , наскільки здійснились очікування від уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ї

 

 

 

 

 

 

 

Урок 3

Господарство Миколаївської області.

 Практична робота № 10 « Нанесення на контурну карту області найважливіших господарських і культурних об'єктів , складання проекту перспективного розвитку області».

Мета навчальна: сформувати уявлення про господарський комплекс Миколаївської області; показати особливості господарства області4 закріпити  матеріал про структуру промислового комплекс й АПК;

розвивальна: розвивати творчі здібності, дослідницькі навички та уміння учнів;вчити сприймати світ очима дослідника; удосконалювати навички роботи з картографічним матеріалом;

виховна: виховувати життєві компетенції, почуття  поваги та любові до рідного краю, людей різних професій.

Обладнання: карта господарства України , атласі, контурні карти Миколаївщини, ком’пютер.

Тип уроку : комбінований

                                                 Хід уроку

1.Організаційний  момент

                                 День прожитий без збагачення знаннями –

Даремно прожитий день

ІІ Актуалізація опорних знань

1 Назвіть суттєві ознаки понять « господарство» та « галузь».

2.Перелічіть галузі виробничої та невиробничої сфера.

3 Які промислові підприємства  працюють у Миколаївської області?

4 . Які чинники найбільше впливають на промислові підприємства?.

ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Сприятливе географічне положення обусловило формування на її території потужної багатогалузевої промисловості, наукової та соціальної інфраструктури,  розвиненого агропромислового комплексу, транспортної системи.

Підприємствами  Миколаївщини виробляється 105 електроенергії, 74 % газових турбін, 80 % глинозему, 505 продукції суднобудування, 8% цементу,50% фруктових соків, 22,5 % шкіри у загальних обсягах виробництва держави.

Завдання Розгляньте карту атласу області, вивчить легенду карти, назвіть основні галузі промислового комплексу області. (Відповіді учнів).

Учитель. Основними галузями економіки Миколаївської області є:

Промисловість

Машинобудування  ( в т.ч. суднобудування);

Харчова і переробна промисловість;

Легка промисловість;

Металургія і виробництво готових металевих виробів;

Електроенергетика.

Сільське господарство

Транспорт

Будівництво

Туризм і рекреація

Учитель. Зараз ми більш детально ознайомимося з господарством області.

Технологія» Навчаючи – вчуся « , робота в парах, презентація

Кожна пара готувала презентацію свого проекту дослідження.

Вчитель. Для промислового комплексу області характерна висока концентрація підприємств в південному (суднобудування, машинобудування, кольорова промисловість) та північному регіонах (електроенергетика, машинобудування). В загальнодержавному поділі на частку промислового комплексу області припадає до 2,0 % реалізованої промислової продукції. В обсязі галузей реалізації України питома вага виробництва електроенергії області відповідно займає 3,2%, металургійного виробництва - 1,2%, машинобудування - 1,7%, легкої промисловості - 5,8%, харчової промисловості -4%.

Варіанти виступів груп

            ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИЧНА ГАЛУЗЬ

Електроенергетична галузь області представлена електростанціями, загальною потужністю понад 3,1 млн.кВт. Основою енергетичної галузі регіону є відокремлений підрозділ національної енергогенеруючої компанії "Енергоатом" "Южно-Українська АЕС", частка якої в загальних обсягах виробництва електроенергії досягає 99 відсотків. Питома вага електроенергетичної галузі області складає 9,3% відсотка загальнодержавного виробництва електроенергії, в тому числі майже 19,2 % електроенергії, виробленої атомними станціями України. Тільки "Южно-Українська АЕС" виробляє більше 17 млрд. кВт/годин електроенергії, що в 3,5 раз перевищує потреби області.

 

МАШИНОБУДІВНА ГАЛУЗЬ

Машинобудівна галузь промислового комплексу Миколаївської області являється провідною галуззю регіону, де сконцентрований найбільший трудовий потенціал області - майже 52 відсотка промислово-виробничого персоналу. До цієї галузі входить 3 потужних підприємства суднобудування, низка підприємств які забезпечують виробництво суднового обладнання та інші підприємства машинобудування, з яких найпотужнішим є ДП НВКГ "Зоря"-"Машпроект", що виготовляє багатопрофільні газотурбінні двигуни, які використовуються як для обладнання кораблів та суден, так і для транспортування природного газу та виробництва електроенергії. Машинобудівна галузь Миколаївської області щорічно виробляє 3,6 відсотка промислової продукції від цієї галузі України.

 

СУДНОБУДУВАННЯ

Провідною підгалуззю машинобудування, яка визначає специфіку промислового комплексу Миколаївщини є суднобудування. Найбільшими підприємствами цієї галузі є три суднобудівні заводи, розташовані в м. Миколаїв: Державна акціонерна холдінгова компанія "Чорноморський суднобудівний завод", Державне підприємство "Суднобудівний завод ім. 61 комунара" та відкрите акціонерне товариство "Дамен Шіпярдс "Океан". Основною продукцією цих потужних підприємств є танкери, суховантажні судна , контейнеровози, рефрижератори, траулери, плаваючи готелі, катери тощо.

 

Значне місце в промисловому потенціалі області займає кольорова металургія, яка представлена одним із найбільших в Європі підприємств кольорової промисловості - ТОВ "Миколаївським глиноземний завод", який виробляє більш 1,4 млн. тон глинозему на рік. Понад 90,0 % своєї продукції завод експортує в інші країни. Гідрометалургійне виробництво ТОВ "Миколаївським глиноземний завод" дозволяє одержувати рідкоземельний елемент - галій в промислових масштабах (до 10 тонн на рік) без завдання шкоди основному виробництву.

 

            ХАРЧОВА ПРОМИСЛОВІСТЬ

Одне з провідних місць в області займає розвинута харчова промисловість, до складу якої входить біля 700 підприємств, а частка її продукції в державному виробництві становить 4,0 відсотка. На базі переробки сільськогосподарської сировини розвинута молочна промисловість, потужність підприємств якої розраховано на випуск 32 т тваринного масла, 270 т продукції незбираного молока та 96 тис. умовних банок молочних консервів на добу.

Приймання та переробка молока здійснюється на 16 підприємствах, найпотужнішими з яких є акціонерні товариства "Лакталіс Україна", "Капітанський сирзавод", Первомайський молочноконсервний комбінат. Підприємства м'ясної промисловості дають змогу переробляти понад 250 т м’яса худоби  та 35 тон пташиного м'яса на зміну. Значний внесок в загальні обсяги продукції харчування належить акціонерним товариствам "Миколаївський комбінат хлібопродуктів", "САН ІнБев Україна", ТОВ "Сандора" та інші. Крім цього, в регіоні діють підприємства харчової промисловості споживчої кооперації - десятки ковбасних, консервних та рибопереробних цехів.

 

.           ЛЕГКА ПРОМИСЛОВІСТЬ

Легка промисловість Миколаївської області представлена майже 380 підприємствами, головними з яких є підприємства швейної підгалузі - акціонерні товариства "Санта -Україна", "Вікторія", що виготовляють чоловічій, жіночий та дитячий одяг. Трикотажні та галантерейні вироби випускають акціонерні товариства "Ангела"; шкіряну сировину, шкіргалантерею та різноманітне взуття – ЗАТ "Возко". Питома легкої промисловості області вага в обсязі продукції легкої промисловості України досягає 5,8 %.

 

            СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО

Сільське господарство - друга за обсягами та перша по зайнятості трудових ресурсів галузь матеріального виробництва області.

Загальна площа сільськогосподарських угідь дорівнює 2 мільйонам гектарів, 1,7 млн.га з яких - орні землі, або 18,5% ріллі України.

Споконвіку на південних родючих чорноземах вирощується хліб, виноград, овочі, соняшник та інші сільськогосподарські культури. Любов до нелегкої хліборобської праці передається із покоління до покоління.

Сьогодні працівники ланів області забезпечують збільшення виробництва конкурентоспроможної продукції. Питома вага зернових області у загальнодержавному доробку становить 6%, винограду- 7,5%, соняшнику - 9%, овочів - 3,5 %.

Агропромисловий комплекс представлено 419 сільськогосподарськими підприємствами усіх форм власності, 5,1 тис. селянських /фермерських/ господарств та 142,3 тис. особистих господарств.

Питома вага області у виробництві сільськогосподарської продукції держави понад 3 %. Виробнича структура сільського господарства -рослинницько-тваринницька.

 

ТРАНСПОРТ

Область має розгалужену транспортну систему. Через її територію проходять автомобільні шляхи Миколаїв-Одеса-Кишинів, Миколаїв-Сімферополь, Миколаїв-Кіровоград та інші. Загальна довжина автомобільних шляхів загального користування з твердим покриттям становить понад 4,8 тис.км. Наявність водних артерій та приморське розташування території зумовили значний розвиток морського та річкового транспорту.

Наближеність основних експортерів України - металургійних комбінатів, виробників хімічних та мінеральних добрів, зернових комплексів, алюмінієвих комбінатів, транзитні транспортні коридори, розвинена мережа водних, залізничних, автомобільних та авіаційних комунікацій дозволяють розглядати регіон як стратегічно важливий транспортно-технологічний вузол, який забезпечує вихід до промислових центрів Придніпровського регіону, а також вихід до Чорного моря.

Миколаївський транспортний вузол, який складається з 6 морських портів та терміналів, міжнародного аеропорту, річкового порту, залізниці та розвиненої мережі автопідприємств, щороку переробляє понад 55 млн. тонн вантажів, забезпечуючи ефективне використання транзитних можливостей України.

У м. Миколаєві функціонує три морських та річковий порти, оснащені сучасними портальними кранами та іншим устаткуванням. Технічна спроможність тільки Морського торговельного порту по переробці вантажів досягає 9 млн. тонн на рік. Навігація триває цілорічно.

Аеропорт Миколаїв входить до числа найбільш великих та технічно обладнаних аеропортів півдня України. Він має сучасну злітно-посадочну смугу, оснащений радіо - технічним, світлотехнічним та навігаційним устаткуванням. Має статус міжнародного. В місті розташовано п'ять митних пунктів.

 

.           Туризм і освіта

Туристично-рекреаційний комплекс Миколаївщини представляють національний археологічний заповідник «Ольвія», чорноморські курортні зони Коблева та Очакова, регіональні ландшафтні парки «Гранітно-степове Побужжя», «Кінбурнська коса», «Тилігульський» та «Приінгульський», які є окрасою області і місцем гарного відпочинку миколаївців, гостей та туристів з усіх регіонів України, багатьох країн зарубіжжя.

ОСВІТА

В області налічується 624 загальноосвітніх навчальних закладів де навчається 123 тис. учнів. В навчальних закладах працює 13,7 тис вчителів.

Система професійно-технічної освіти представлена 32 навчальними закладами, де навчаються 14,9 тис. учнів.

Понад 45,5 тис. чоловік здобувають освіту в 17 вищих навчальних закладах (з урахуванням факультетів та філій вищих закладів України).

Щорічно вищі навчальні заклади області випускають понад 13,5 тис. спеціалістів.

Зовнішньоекономічна діяльність

Учитель.      Миколаївська область володіє значним експорт­ним потенціалом. Понад 290 підприємств, ор­ганізацій та фірм займаються експортними та 422 - імпортними операціями. Підприємства регіону підтримують ділові стосунки з партнера­ми 90 країн світу.

Головними підприємствами-експортерами в об­ласті є ВАТ «Миколаївський глиноземний завод» та підприємства суднобудівної галузі. В структурі експорту найбільшу питому вагу мають глинозем, судна, механічне обладнання, шкіра худоби, інша сільськогосподарська продукція. Імпортуються, в основному, боксити, нафтопродукти, продукція хімічної промисловості.

На цей час Миколаївщина ефективно співпрацює з підприємствами Російської Федерації, Німеччини, Білорусі, Греції, Іспанії та багатьох інших країн.

 

Висновок

Метод « ПРЕС»

1.Назвіть причини, які вплинули на розвиток промисловості області( комплексів області. Наведіть приклади підприємств, які працюють на  імпортній сировині.

особливо машинобудування).

2.Чим ви поясните високій рівень розвитку сільського господарства області?

3.Поясніть , які чинники вплинули на формування припортових , промислових .Наведіть приклади підприємств, які працюють на  імпортній сировині.

ІVЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Виконання практичної роботи № 10.

Прийом « Творча лабораторія»

Інструктування вчителем виконання практичної роботи.

Завдання 1 .

  1. Нанесіть на контурну карту адміністративні кордони області
  2. Позначте на контурній карті за допомогою умовних знаків родовища корисних копалин, що залягають на території області.
  3. Підпишіть на контурній карті назви найбільших міст області. Укажіть найбільші господарські і культурні об’єкти.
  4. Нанесіть на контурні карти Миколаївщини найбільші  промислові центри області , позначте їхню спеціалізацію.

      5.На окремих аркушах складіть проект перспективного розвитку нашої          області.

Основні напрямки розвитку Миколаївщини:

·        удосконалення структури інвестування з метою реконструкції та створення нових технічно переоснащенних виробництв;

·        більш ефективне використання наявних трудових ресурсів, механізація та автоматизація виробництва;

·        розвиток селищ та малих міст з метою повнішого використання трудових ресурсів;

·        реорганізація с\г структур, запровадження індустріальних методів у рослинництві та тваринництві;

·        удосконалення економічних зв’язків з іншими регіонами України, а також між переробними підприємствами і виробниками с/г сировини;

·        нарощування і розвиток рекреаційного та туристичного потенціалу регіону, створення зон сільського туризму.

V .ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексійна бесіда

  1. Чим для вас , як громадян України, корисні знання ,які ви отримали сьогодні на уроці?
  2. Чи справдилися ваші очікування щодо сьогоднішнього уроку?.
  3.  Чим ви збагатили скарбничку свого життєвого досвіду?

 

Заключне слово вчителя

Сьогодні ми живемо в складні часи, тому дуже важливо , щоб не зачерствіли ваші душі,і в низ зажди горів вогонь любові до рідного краю і знань.

VI.    Оцінювання.

VIІ.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.  Прочитати конспект уроку.

2.  Підготуватися до тематичного оцінювання.

 

 

 

 

 

 

Урок 4.

Моя Миколаївщина. Узагальнення та систематизація знань за розділом  «Географія своєї області»

Мета навчальна: узагальнити та систематизувати знання учнів про особливості природних умов та соціально – економічний розвиток Миколаївської області; показати особливості туристичне - рекреаційного комплексу регіону; спрогнозувати перспективи розвитку області на найближчий час;

розвивальна: розвивати в учнів пізнавальний інтерес до географії рідного краю, творчі здібності, вміння аналізувати та систематизувати навчальний матеріал;

виховна: виховувати почуття гордості, повагу та любов до рідного краю, життєві компетенції учнів.

Обладнання: карта Миколаївської області, відеофрагмент «Миколаївщина  туристична», виставка літератури «Перлина Північного Причорномор’я», комп’ютер,!», кросворди «Рідний край»

 Тип уроку: узагальнення та систематизації знань

Форма проведення: урок – презентація знань.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Усім бажаю доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування. Девізом нашого уроку є слова В.Гюгю: « Розум людський має три ключі, які все відчиняють: знання, думка, уява – все в цьому.»

Отже , щоб ефективно працювати на уроці , будемо користуватися ключами людського розуму – знаннями, думкою та уявою. Перевірмо, як ви засвоїли матеріали уроків про нашу область.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Блакить неба…

Золотавий цвіт соняшників.

Це – наша Миколаївська земля,

Це – наша Україна.

Любить її.

Бережіть її.

Вивчайте та працюйте

В ім’я її поступу.

Хоч бідні, а хоч багаті,

Українські вишні нам цвітуть.

Любов до неньки – Батьківщини

Все починається  отут.

                                      М.Іванов

Вступне слово вчителя

Друзі! Ми сьогодні будемо говорити про Миколаївщину. Про мальовничу природу нашого південного краю,про неповторну красу Південного Бугу, про Чорне море та безкраї золоті хлібні степи. Адже лише той, кто вміє любити і цінувати природу рідної землі , може бути патріотом своєї Батьківщини.

Отже, запрошую вас у мандрів­ку неповторними чарівними куточками   Миколаївщини — перлини Північного Причорномор’я.

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань

Конкурс « Запитання – відповідь».

1 В якому році була заснована Миколаївська область?

2.Зі скількома областями межує область?

3В якому напряму  від Києва розташована область7.

4 В якій частині України розташована область?

5..Яка площа області?

6.В якому році була заснована наша область?

7. Найбільша річка Миколаївщини.

8. На якому березі Південного Бугу розта­шована більша частина області?

9. Основні типи ґрунтів Миколаївської області.

10. Природна зона, в якій ми жи­вемо.

11. Назвіть представників фауни Миколаївщини, які занесені до Червоної книги.

12. Яка національна меншина найбільш чисельна на території Миколаївщини

13.Які види транспорту розвинуті в Миколаївській області?

14..   Західний сусід Миколаївської області.

15.  Чисельність населення обласного центру

16. Адміністративний район Миколаївської області, в якому знаходиться найвища точка області.

17. Що являє собою поверхня об­ласті?

18. Найменша абсолютна висота те­риторії області.

19. Найбільший річковий порт області.

20.Скільки міст обласного під­порядкування розташовано на території Миколаївської області?

21. Основна технічна культура об­ласті.

 

 

 

 

Конкурс « Картографія»

Вчитель. Недаремно говорять, що без карти немає географії.

1.  Хто швидше з розрізаних час­тин складе карту Миколаїв­ської області?

2. На контурних картах, що вам запропоновані, написати назви географічних об'єктів області.

3. За 1 хви­лину ви повинні знайти п'ять помилок на карті. (Кожна по­милка — 1 бал)

Конкурс «Рекламна акція «Запрошуємо на Миколаївщину!».

Вчитель. Це завдання готувалося командами наперед. Вони повинні були підготувати учнівську презентацію на задану тематику.

Конкурс «Геоланцюжок»

Учні  сідають у коло. Один учень називає географічний об’єкт області,а всі інші один за одним називають інші об’єкти , які починаються з останньої букви попереднього об’єкту.

Конкурс «Третій зайвий»

Перелік географічних об’єктів , явищ, понять виділите зайве.

Конкурс « Географічна мозаїка»

Учні отримують набір  складів та літер. За 30 секунд вони повинні скласти географічні назви.

Вчитель. 13 липня 2000 року прийнятий закон України « Про спеціальну економічну зону « Миколаїв».

Завдання . Скласти свій прогноз перспектив розвитку спеціальної економічної зони.

Заключне слово вчителя.

Згадаймо Шопена: « Серце моє там, де моя Батьківщина».  Мандруючи широкими просторами нашого краю ми  ознайомилися з його природою, економікою, історією. Я сподіваюсь, що  серце кожного із вас переповнюється почуттям гордості за нашу рідну Миколаївщину. І кожен, мабуть, розуміє, що є невід’ємною її частиною, що від його внеску залежатиме її майбутнє процвітання. Для гарного розвитку необхідна щоденна, наполеглива, кропітка праця. Ваша праця сьогодні – це міцні знання. А знання - основа успіху у майбутньому. Знання нині не доводиться викопувати з-під землі. Вони скрізь навколо нас і легко доступні. Та з наймолодших років потрібно виховувати потяг до них, бажання їх отримувати. Тож бажаю вам Радості Пізнання, і, отже, Радості Життя!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Географія | Додав: Ярослав_Васильович
Переглядів: 6882 | Завантажень: 575 | Коментарі: 5 | Рейтинг: 4.0/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Меню сайту

Пошук

Вхід на сайт

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0